Information and Communication Technology Learning in Lower Classes
Case Study at MI Al Amanah Cijapati, Bandung Regency
DOI:
https://doi.org/10.28301/ijsetm.v3i2.31Keywords:
ICT Learning, Lower Class, MI Al Amanah Cijapati, Bandung Regency.Abstract
Information and Communication Technology (ICT) learning has an important role in supporting the development of education in today's digital era. This study aims to investigate the implementation and effectiveness of ICT learning in lower grades at MI Al Amanah Cijapati, Bandung Regency. The research method used is a case study, with data collection carried out through observation, interviews, and document analysis. The results of the study indicate that ICT learning at MI Al Amanah Cijapati has integrated various technologies and learning methods that are appropriate to the level of development of students in lower grades. Factors such as the availability of facilities, teacher training, and support from schools and parents have a significant influence on the effectiveness of ICT learning. These findings provide an important contribution to the understanding of the implementation and strategies of ICT learning at the elementary education level, as well as providing input for the development of better educational policies and practices in the future
References
Abdullah, Ishak. 2013. Teknologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Asmadawati. 2014. Perencanaan Pembelajaran. Jurnal Darul Ilmi Vol. 02 No. 01. Diakses pada hari Senin 24 Februari 2020 pukul 11.00 WIB.
Budiman, Haris. 2017. "Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan". Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 8. No. 1. Diakses pada hari Selasa 25 Februari 2020 pukul 09.00 WIB.
Danim, Sudarwan. 1994. Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Darmawan, Deni. 2012. Pendidikan Teknologi Informasi & Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Departemen Pendidikan & Kebudayaan. 1993. KBBI. Jakarta: Balai Pustaka.
Hariyanto & Suyono. 2011. Belajar & Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Iskandar & Mukhtar. 2010. Desain Pembelajaran Berbasis TIK. Jakarta.
Jannah, Nuriyah Fathul. 2016. Strategi Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Jufri Dolong, H.M. 2016. Teknologi Analisis dalam Komponen Pembelajaran. Jurnal Vol. V No. 2. Diakses pada hari Rabu 26 Februari 2020 pukul 13.00 WIB.
Irfandi dan Hazal Fitri. 2018. Pengembangan model manajemen Evaluasi Pembelajaran dalam Pemanfaatan Sistem ICT tingkat sekolah dasar. Aceh: Jurnal Visipena, 2018. Vol. 09 No. 1. Diakses pada hari Senin 24 Maret 2020 pukul 09.00 WIB.
Kukuh Andri Aka. 2017. "Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar di Sekolah Dasar". Elementary School Education Journal. Vol. 1. No. 2a.
Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran tematik terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Moleong, Lexy J. 2006. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Narti, Nur Alwi. 2015. Metode Pembelajaran IPA kelas V. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Novianto, Kukuh Fajar. 2015. Pembelajaran menghafal Juz ‘Amma. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Pujriyanto. 2015. Teknologi untuk Pengembangan media dan pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press.
Riyana, Cepi. 2007. Implementasi Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di Sekolah. Jurnal Akademi No. 2.
Rusman Dkk. 2015. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukandarrumidi. 2012. Metode Penelitian Petunjuk Praktis Untuk Pemula. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sunhaji. 2013. Pembelajaran Tematik Integratif. Purwokerto: Stainpress.
Sunhaji. 2014. Konsep Manajemen kelas dan Implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Kependidikan Vol. 11 No. 02.
Tanzeh, Ahmad. 2011. Metodologi Penelitian Praktis. Yogyakarta: Teras.